• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

6.4.2016

Kimchipizzaa Omnipollon tyyliin

Kun on viime aikoina tullut tehtailtua näitä erilaisia donbureja, bibimbapeja sekä ties mitä ramensopan tapaisia, on kotonani nykyään kokoajan kimchiä. Kimchi on minusta ihanaa, joten ei ihme, että mielessäni on kummitellut kimchipizza siitä asti, kun sellaista maistoin Tuklholman maagisessa olut- ja pizzataivaassa Omnipollos Hattissa uutenavuotena! Ihme sen sijaan on, että tässä on päässyt vierähtämään näin pitkään ennenkuin sain aikaiseksi tehdä sellaista kotona.

Omnipollon kimchipizza hipoi täydellisyyttä; siinä oli juuri sopivasti tulisuutta, suolaa ja rasvaa olematta kuitenkaan liikaa. Olisin mieluusti syönyt vielä toisen, jos mahani olisi suinkaan sen sallinut! Omnipollon kimchipizzatäytteet olivat:

  • tomaatti
  • mozzarella
  • ilmakuivattu entrecôte
  • kimchi
  • bulgogimarinadi
  • kevätsipuli

Täydensin listaa kotona siitakesienillä ja makoisilla sokeriherneillä (joita puputan nykyään lähes päivittäin). Ilmakuivatun entrecôten korvasin lähikaupan bresaolalla, bulgogimarinadin gochujangtahnalla. Kotoisan kimchipizzani kruunasi kevyen pippuriset retiisinversot (joita olen myös suurkuluttanut viimeaikoina).

Kimchipizza Omnipollon tyyliin (1 lätty)

pohjalle:

annos pizzataikinaa (kukin ruokavalionsa ja makunsa mukaan, täällä ihan perinteistä vehnätaikinaa)

2 rkl gochujangtahnaa + 2 rkl paseerattua tomaattia tai ketsuppia (!)

päälliset:

n. 2 dl kimchiä

 1 iso pallo bufalamozzarella

6 siitakesientä

n. 50 g bresaolaa (löytyy esim. Pirkalta)

n. 10 sokeriherneenpalkoa

n. 2 dl mustaleimaraastetta

2 kevätsipulin vartta

vesikrassia tai retiisinversoja

Pizzapohjan voi jokainen tehdä makunsa mukaan, tosin Omnipolloa imitoidessa vehnäpohja kyllä vähän niinkuin kuuluisi asiaan. Passelin peruspohjan ohje löytyy esim. täältä – itse nostatan taikinan tosin mieluiten yön yli jääkaapissa, jos vain mahdollista.

Pizzan pohjan tavoin täyttämisessä on jokaisella varmaan omat tapansa tai suorastaan ”sääntönsä”. Minusta näiden raaka-aineiden kanssa toimii kuitenkin parhaiten täyttötaktiikka, jossa pohja peitetään tomaattisose-gochujangseoksella ja sitten mustaleimaraasteella (muukin juusto toki käy). Siihen päälle sitten vasta loput täytteet. Näin juustoa tulee siis sekä pohjalle, että pinnalle 🙂

Täytteiden määrää kannattaa myös viilata omien tottumusten mukaiseksi; listassa omat suuntaa-antavat raaka-ainemääräni. Jotkut tykkää runsaammista pizzoisat, toiset niukemmista – itse pyrin täyttämään pohjan tasaisesti niin ettei aukkoja täytteiden välissä juuri näy … ahne mikä ahne! Siitakesienet puolitan, isommat leikkaan neljään osaan, sokeriherneet puolitan. Kimchiä laitan kimchifanina tietysti reilusti. Bresaolaviipaleet revin kahtia, jotta saan ne levitettyä kauttaaltaan pizzalle. Päällimmäiseksi revitty mozzarella!

Raa’an kevätsipulin ystävät voivat jättää osan sipulista valmiin pizzan päälle, mulla taisi mennä kaikki kuvauskerralla uunin kautta. Pizza kannattaa paistaa mielestäni nopeasti mahdollimman kuumassa uunissa: 250 astetta ja 7-8 minuuttia ylätasolla riittää hyvin, kun pohja on tarpeeksi ohut. Vesikrassi ja/tai retiisinversot kannattaa laittaa pizzan päälle vasta juuri ennen tarjoilua, jotta ne säilyvät rapeina.

Ekan kerran kun tein tätä pizzaa, kotonani oli avoinna pääsiäisen jäljiltä pullollinen Bixio Amaronea. Ihastuin tuohon viiniin sen verran, että kokeilin sitä muutamankin eri ruuan kanssa kunnes pullossa ei ollut enää tipan tippaa. Kallistahan amarone on (vaikka kyseinen pullo olikin saatu testiin blogin kautta), joten avatusta pullosta on otettava kaikki ilo irti – kuinka usein sitä tällaisia viinejä nyt kuitenkaan juo? Amaronea siis lasiin vaan ja pizzaa ahmimaan.

Tuliselle ruualle harvemmin suositellaan punaviinejä, eikä varsinkaan korkea-alkoholipitoisia tai tanniinisia. Bixio täyttää kummatkin kriteerit, mutta on oman arvioni  mukaan myös sen verran täyteläinen ja runsas makeine kuivattuine hedelmäaromineen, että se toimii kuin toimiikin tämän aasialaishenkisen pizzan kaverina … vähän samalla logiikalla kuin parfyymisen kukkainen gewurtztraminerer tai muscatkin toimisi.

Oppimani vastainen ruoka-viini-paritus jäi askarruttamaan mieltäni sen verran, että suuntasin nettiin selvittämään asiaa lisää. Punaviinin ja tulisten ruokien yhdistelystä löytyi useampikin mielenkiintoinen artikkeli, mutta erityisesti Wine Follyn rohkaisemana uskaltaudun kuin uskaltaudunkin suosittelemaan tätä yhdistelmää 😀

Ymmärrän hyvin, että suositteluni ei välttämättä vakuuta teistä montakaan tarpeeksi kalliin viinin hankintaa varten – joten toki tätä teoriaa voi testata myös amaronea edullisemmalla ripassolla (josta löytyy amaronen piirteitä valmistustavan vuoksi). Lisäksi voi kokeilla, miten valkoviini sointuu pizzan kaveriksi, ja metsästää niitä edellämainittuja parfyymisiä/puolikuivia valkoviinejä, joita suositellaan aasialaisille ruuille. Raikkaat, vaaleat ja runsaskuplaiset oluset toimivat myös. Pääasia, että juoma on kylmää – jopa se punaviini!

… ja mikäli sitä amaronea kotiin joskus ajautuu… niin pitäkää suositukseni mielessä 😉

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Leipomukset, Viini Avainsanoilla: gochujang, kevätsipuli, kimchi, mozzarella, pizza, punaviini, retiisinverso, siitakesieni, sokeriherne

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Niin autenttiset dan dan nuudelit kuin voi
    Niin autenttiset dan dan nuudelit kuin voi
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
Edellinen artikkeli: « Punavuori Pub Crawl 2
Seuraava artikkeli: Kukkakaaliwingsit mausteisella kastikkeella »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Laura sanoo

    10.4.2016 19:08

    MM, näyttääpä hyvältä!

    Mulla on postaustoive: opiskelijabudjetille sopivia arkiruokalajeja! Vai voiko tästä yhdistelmästä saada millään blogiin kelpaavaa sisältöä?:D

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      10.4.2016 19:53

      Kiitos Laura! Ja siis oi kyllä – sellaiset reseptit olivat pitkään niitä ainoita mitä tein 😉 Kaivelen vähän muistiani ja koitan saada muutaman kuvausta vastaavan tänne lähiaikoina 🙂

      Vastaa
      • Juulia sanoo

        11.4.2016 19:39

        Pikaisen muistin kaivelun jälkeen löysin täältä blogistakin itseasiassa ainakin muutama toivettasi vastaavia juttuja; tosin kyseessä on lähinnä kasvisruokia, kun olin opiskeluvuosinani kasvissyöjä. Linssi-pinaattipöperö oli yksi vakioruuistani… ja jep, se löytyy täältä sivuilta juurikin tuolla nimellä. Voisin kuitenkin koittaa laittaa muitakin halpisruokiani kootusti omaan juttuunsa ja miettiä niille vaikka ihan omaa hakusanaa ja/tai kategoriaa 🙂

        Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Niin autenttiset dan dan nuudelit kuin voi
    Niin autenttiset dan dan nuudelit kuin voi
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Tteokbokki eli tuliset riisikakut korealaisittain
    Tteokbokki eli tuliset riisikakut korealaisittain

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

Traditional holiday start: oysters & dirty martini Traditional holiday start: oysters & dirty martini ❤️

Last picture: a hand carved butter knife from a student 😭

#moreoystercult #oystersandmartinis #friesbeforeguys #dirtymartini #lompsis
Recent (tr)eats 🍕 Somehow made it to June without Recent (tr)eats 🍕

Somehow made it to June without much treats but there's always something (this is my life after all):

🍕 @thirdplace.hki mini festival with @sakebar_helsinki pizzakaya and beer cocktails 🫶 absolutely loved this lemon kosho truffle pizza and  the Lagerita!
🍕 Sillilaatikkoa & hernaria chez @gastrocafekallio 
🍕 Kävin PR tilaisuudessa kuuntelemassa millainen on kaikenlaista tyttöyttä 17.7. @coolheadtaproom juhlistava @heygirlfestival ! Järjestäjät ovat itse mitä mahtavin tiimi tyttöjä: @djaymbaby @tatskatytot ja @cookykidx @coolheadbrew ltä 💓 pr / mainos
🍕 Kaksi tyttöä juhlimassa tyttöä ❤️
🍕 Otti ohrapiirakka @konditoriahopia 🤤
🍕 Vein oppilaat Kiasmaan ja oltiin yhdessä sitä mieltä et 5. kerroksen @edith_karlson näyttely on vaikuttava!
🍕 Kesähesa 💓
🍕 Rinse & repeat

#myhelsinki #recenttreats #ofsimplethings #visithelsinki #heleats
It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään