• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

23.2.2015

Brunssihitti: Suklainen oliiviöljy-banaanileipä

Yhteistyössä Asennemedia, Vallila Interior sekä Fazer.

Banaanileipä2

Banaanileipää, nam!

Eilen oli Asennemedian blogaajatyttöjen ensimmäinen yhteinen sunnuntaibrunssi Luukkuja -blogin Vienan kauniissa kodissa. Minä olin väsännyt brunssieväät käyttäen Fazerin leivontasuklaita, ja Viena huolehti siitä, että pöydässä riitti myös silmänruokaa. Olin miettinyt herkkumme suklaan käyttötavoiltaan mahdollisimman luoviksi, pitäen samalla mielessä porukkamme ruokavaliovaatimukset: toiveena oli, että keksisin pöytään gluteenitonta, sokeritonta ja mahdollisimman maidotonta kasvisruokaa. Maidottomuudesta piti toki suklaaherkkujen suhteen hieman joustaa, mutta keksin mielestäni aika jännät tarjoilut meille!

Pöytään päätyi lopulta siis parsakaali-kvinoasalaattia, paahdetulla valkosuklaarouheella silattua keltajuuri-viikuna-vadelmasalaattia, suklaista oliiviöljy-banaanileipää sekä taatelisnickersejä. Viena puristi tuoreista veriappelsiineistä meille mehua mimosia varten, eikä tuoreen kahvinkaan kanssa pihtailtu – melkoista luksusta siis! Banaanileipä taisi olla pöydän antimista se kaikkien suurin suosikki, mutta hyvin upposi kaikki muukin; taisin siis onnistua tehtävässäni! Aino, Ulla ja Tuulia pääsivät tälläkertaa valmiiseen pöytään, mutta taisimme kaikki olla sitä mieltä, että  tällaisista ”Asennebrunsseista” tulee meille pysyvä tapa, ja seuraavaksi onkin varmaan minun vuoroni vain nautiskella … eiks?

DSC_0468

BanaanileipäJuusto

Helsingin Meijeriliikkeen kermainen Klippan valkohomejuusto oli mahtava makupari suklaiselle banaanileivälle.

Suklainen oliiviöljy-banaanileipä

5 ylikypsää banaania

3 kananmunaa

6-7 dl kaurajauhoja

2 tl ruokasoodaa

2 tl suolaa

100 g rouhittua suklaata (esim. Fazerin taloussuklaarouhetta)

3 rkl chiasiemeniä

1,5 dl neitsytoliiviöljyä

50 g (suolattuja ja paahdettuja) karkeasti rouhittuja manteleita

Laita uuni lämpenemään 175 asteeseen. Muussaa neljä banaania haarukalla karkeasti kulhossa. Säästä yksi banaani leivän koristeeksi. Sekoita banaanimuussiin oliiviöljy sekä kananmunat. Sekoita sooda, suola, suklaarouhe, mantelit sekä chiansiemenet muutamaan desiin kaurajauhoista ja lisää taikinaan. Lisää kaurajauhoja, kunnes taikina on paksua puuroa (yhteensä n. 6-7 dl).

Öljyä 35 cm pitkä leipävuoka kevyesti oliiviöljyllä, ja kaada taikina vuokaan. Halkaise viides banaani pitkittäin, ja asettele taikinan pinnalle. Paista leipää uunin keskitasolla n. tunti – tarkista kypsyys painamalla leipää kevyesti (kypsä leipä antaa periksi mutta säilyttää muotonsa) tai tökkäämällä hammastikku leivän keskelle (puhdas tikku = kypsä leipä, noh, ellei tikkuun sitten osu sulaa suklaata, silloin ei kun testi uusiksi eri kohdasta!)

Anna leivän jäähtyä vuoassaan. Säilytä leipä jääkaapissa. Tämän hienoisesti makean leivän kaveriksi sopii minusta mainiosti kermainen valkohomejuusto – mutta meneepä tämä hyvin alas ihan yksinäänkin.

20150221_134304


Seuraavien brunssitunnelmakuvien lainasta kiitos Luukkuja -blogin Vienalle! Meikäläisen kamerahan jäi sunnuntaina kotiin…

banaanileipä

Banaani-suklaa-oliiviöljyleipä

brunssiseurue

Ulla, minä, Tuulia, Aino ja Viena – ja kaikilla hymy herkässä!

brunssisalaatit

Suklaisiin resepteihin sopii loistavasti Vallila Interiorin Cacaofabrik <3

snickers

Feikki snickersit, kiss kiss!

ps. gluteenittomuuden varmistat käyttämällä tässä reseptissä gluteenitonta suklaata.

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Leipomukset, Yhteistyöt Avainsanoilla: banaani, chia, gluteeniton, kananmuna, kaura, manteli, oliiviöljy, suklaa

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
Edellinen artikkeli: « Taatelisnickers
Seuraava artikkeli: Food & Love »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Tiina / Kakkupuutarha sanoo

    4.3.2015 18:49

    Näyttää ihanalta, ja banaanileipä on yksi ehdottomia suosikkejani! Tuo valkohomejuuston yhdistäminen kuulostaa todella kutkuttavalta, pakko kokeilla seuraavalla kerralla. 🙂

    Vastaa
  2. Juulia sanoo

    5.3.2015 09:46

    Kannattaa kokeilla! Tämä leipä ei suklaasta ja banaanista huolimatta ole hirmu makea, joten se toimii hyvin kermaisen juuston kaverina.

    Vastaa
  3. Johanna sanoo

    1.6.2015 23:19

    Oih,tässä olis ihana tarjottava kun gluteenitonta pitää olla! Osaatko sanoa kuinka kauan säilyy,ja voiko tätä pakastaa?

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      1.6.2015 23:28

      Kannattaa säilyttää jääkaapissa – silloin säilyy pari päivää. Tämä on niin kosteaa että huoneenlämmössä ei kantsi säilyttää ☺ pakastamista en ole itse kokeillut mutta miksipä ei vois pakastaakin? Tämäntyyppiset leivonnaiset voi mielestäni yleensä pakastaa. Kerrothan miten käy jos kokeilet 😃

      Vastaa
  4. epätietoinen sanoo

    4.6.2015 15:24

    Hei, vaikuttaapa jännältä. Mutta tavis-n00b-leipurina mietin: Kuinka olennaisia nuo itselleni uudet tuttavuudet, chia-siemenet, mahtaa tässä olla? Taitavat olla suht’ tyyriitä ja isohkoissa erissä myynnissä. Tuoko ne aivan keskeisen elementin tähän?

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      4.6.2015 16:56

      Chian sijaan voit käyttää myös pellavansiemeniä. Jos et laita kumpiakaan, lisää taikinaan ylimääräinen kananmuna – chian/pellavan jättäminen kokonaan pois tekee taikinasta turhan murenevaa.

      Vastaa
      • epätietoinen sanoo

        8.6.2015 10:53

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Viikonlopun leivonnasta kylläkin haaveet kaatui, mutta jospa jo tänään ehtisi kokeilemaan…

        Vastaa
  5. epätietoinen sanoo

    15.6.2015 16:43

    👍 TUHTI EVÄS, to say the least. No nytpähän tulee testattua pakastaminen samalla, tuli nimittäin tietysti heti tehtyä tupla-annos…

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      15.6.2015 16:50

      Jee! Kerrothan miten pakastaminen onnistui? Oon kovin utelias. Teoria vs. käytäntö niinku 😀

      Vastaa
      • epätietoinen sanoo

        15.6.2015 16:56

        🍌🍫 Joo, koelaboratorio palaa asiaan.

        Vastaa
      • epätietoinen sanoo

        22.6.2015 22:39

        Viikko pakkasessa korkeintaan mehevöitti entisestään(?). Kannattaa kyllä pakastaa pienissä paloissa, semmoista lembasia se on… 💍

        Vastaa
        • Juulia sanoo

          25.6.2015 14:42

          Nammm ☺ joo, ei oo mikään korppu tämä leipä ei 😂

          Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

Traditional holiday start: oysters & dirty martini Traditional holiday start: oysters & dirty martini ❤️

Last picture: a hand carved butter knife from a student 😭

#moreoystercult #oystersandmartinis #friesbeforeguys #dirtymartini #lompsis
Recent (tr)eats 🍕 Somehow made it to June without Recent (tr)eats 🍕

Somehow made it to June without much treats but there's always something (this is my life after all):

🍕 @thirdplace.hki mini festival with @sakebar_helsinki pizzakaya and beer cocktails 🫶 absolutely loved this lemon kosho truffle pizza and  the Lagerita!
🍕 Sillilaatikkoa & hernaria chez @gastrocafekallio 
🍕 Kävin PR tilaisuudessa kuuntelemassa millainen on kaikenlaista tyttöyttä 17.7. @coolheadtaproom juhlistava @heygirlfestival ! Järjestäjät ovat itse mitä mahtavin tiimi tyttöjä: @djaymbaby @tatskatytot ja @cookykidx @coolheadbrew ltä 💓 pr / mainos
🍕 Kaksi tyttöä juhlimassa tyttöä ❤️
🍕 Otti ohrapiirakka @konditoriahopia 🤤
🍕 Vein oppilaat Kiasmaan ja oltiin yhdessä sitä mieltä et 5. kerroksen @edith_karlson näyttely on vaikuttava!
🍕 Kesähesa 💓
🍕 Rinse & repeat

#myhelsinki #recenttreats #ofsimplethings #visithelsinki #heleats
It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään

Ladataan kommentteja...