• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

16.9.2016

Samettinen Hokkaido-kurpitsakeitto pistaasimurulla

Kurpitsakausi on täällä taas, JEE! Kurpitsa on yksi lempi raaka-aineistani sen mahtavan monipuolisuuden vuoksi. Riippuen lajikkeesta, kurpitsa taipuu sipsiksi, spagetiksi, keitoksi, tuorepuuroksi, pöperöksi, keksiksi, veneeksi, munakupiksi – ja käyhän se myös vaikka kirjapainosta, kahvakuulasta tai koverrettuna pyöräilykypärästä.

Kyllä, jos minulta kysytään, kurpitsaa kannattaa raahata kotiin vaikka selkä vääränä nyt kun sitä on kerran kaupat pullollaan!

Mikä parasta, ainakin minun lähikauppaani on ilmestynyt oikein kunnon valikoima erilaisia kurpitsoja: laarista löytyy niin iki-ihana myskikurpitsa, spagettikurpitsa, sekä Hokkaido-kurpitsa, keltaista ja vihreää kesäkurpitsaa ja niin edes päin. Ainoa mistä en niin välitä, on koristekurpitsa, mikä johtuu ihan vain siitä että sitä ei voi syödä (en mä tykkäisi koristepizzastakaan).

Spagettikurpitsaan ihastuin jo kolmisen vuotta sitten aloitellessani blogaamista Cityn sivuilla. Tuolloin pääsin myös esittelemään tuota ihmekasvia oikein painetunkin lehden sivuilla 😀 Näköjään on vaan jäänyt tämä legendaarisen karmaisevan näköinen ikivanha juttu siirtämättä tänne uuteen lokaatioon, mutta niitä paperi-Cityjä kotoa löytyisi edelleen monin kappalein! Nehän on mahtavia muistoesineitä esiteltäväksi lapsenlapsille: ”Kattokaas nyt lapset kun mamman löpinöitä on julkaistu joskus Citylehdessä! Juu, se lehti oli kuulkaas kovaa kamaa silloin joskus kun mamma oli teini eikä asunut vielä edes Helsingissä! Niin niin, silloin edellisellä vuosituhannella… sillon kun ihmiset vielä lukivat sanoja paperilta.” (ja tähän ne lapsenlapset varmaan sanovat että joo joo mamma, mitä se paperi oikein on?)

(Vaikea muuten uskoa itsekään enää, että aloitin blogaamisen ilman kameraa tai tietokonetta – nuo Cityn aikojen jutut ovat siis tehty kaikki alusta loppuun tabletilla. HUHHUH, siltähän ne kyllä näyttävätkin.)

Spagettikurpitsasta pitänee siis väsätä uusi postaus. Tänään kuitenkin kattilassa on japanilainen Hokkaido-kurpitsa! Se on siitä kiva, että sen vahvan oranssi hedelmäliha on kiinteää, eikä se vetisty kypsyessään. Siitä saakin tämän vuoksi ihanan samettista soppaa. Hokkaidon ikävämpi puoli on pilkottaessa sen kova kuori … joka onneksi pehmenee keittäessä syötäväksi.

Hokkaido-kurpitsakeitto pistaasimurulla 2-4:lle

vegaaninen

400 g Hokkaido-kurpitsa -kimpale

1 keskikokoinen keltasipuli

pätkä purjosipulia

2-3 valkosipulin kynttä

1 sellerin varsi

2 porkkanaa

1 l kasvislientä

1 rkl (pähkinä)öljyä

2 laakerinlehteä

1 tl kuivattua rosmariinia tai tuoreen pienen rosmariininoksan neulaset

1 tl timjamia

maun mukaan vastarouhittua mustapippuria

2 tuoretta maissintähkää tai n. 300 g maissinjyviä

Muruseokseen:

puolet maissinjyvistä

1 rkl (pähkinä)öljyä

n. 50 g pistaasipähkinöitä

1 tl chilihiutaleita

2 valkosipulin kynttä

1 rkl vaahterasiirappia/kookoksenkukkasiirappia tms.

ripaus suolaa ja mustapippuria

1-2 tl silputtua tuoretta rosmariinia / ½ tl kuivaa rosmariinia

Koverra kurpitsasta siemenet ja lohko se paloiksi. Silppua sipuli ja valkosipulin kynnet, paloittele porkkana, sellerinvarsi sekä purjo. Irroita maissinjyvät tähkistä ja jaa ne kahteen osaan. Kuullota sipulia ja valkosipulia öljyssä kattilan pohjalla muutama minuutti ja lisää sitten kurpitsa, porkkana, selleri sekä purjo. Paistele hetki keskilämmöllä, kunnes vihannekset saavat sieltä täältä hieman väriä. Lisää kattilaan kasvisliemi, laakerit, rosmariini sekä timjami. Keittele kannen alla, kunnes kurpitsa on pehmeää. Lisää kattilaan puolet maissista ja keitä vielä hetki. Poista laakerinlehdet ja soseuta keitto. Mausta pippurilla ja tarpeen mukaan ripauksella suolaa.

Keiton kiehuessa valmista sen kaveriksi tuleva muru. Rouhi pistaasit karkeasti veitsellä ja silppua valkosipulin kynnet. Paista niitä sekä maissia öljyssä paistinpannulla kullanruskeaksi, mausta reilusti chilillä, rosmariinilla, suolalla ja pippurilla. Lisää pannulle lopuksi vielä juokseva hunaja (tai muu makeutus) ja paista vielä hetki. Varo polttamasta!

Tarjoile hokkaido-kurpitsakeitto heti muruseoksen kera ♥

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Kasvisruoka, Vegaaniset Avainsanoilla: hokkaido, kurpitsa, kurpitsakeitto, maidoton, vegaani

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
Edellinen artikkeli: « Saksanpähkinächorizo
Seuraava artikkeli: Burrito bowl pavuista (aka sellainen trendikäs kulhoruoka) »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Anne / 52 weeks of deliciousness sanoo

    16.9.2016 14:24

    Bondgasin taas maissia 😉 ihana soppa! meillä pienelle maistuu kurpitsa ja itselle myös muiden tekemänä, seison aina kurpitsa kädessä kasvisosastolla enkä tiedä mitä niille tekisin ja niin ne jää kauppaan… nyt kyllä ryhdistäydyn!

    Vastaa
  2. Merituuli sanoo

    18.9.2016 19:28

    Vau miten vahvat nuo kaksi ekaa kuvaa!
    Minä en ole vielä startannut kurpitsakautta mutta jos vanhat merkit paikkansa pitävät niin aloituksen jälkeen lähtee mopo käsistä :D.
    Muruseos on hyvä ajatus sosekeittoon, jotain pureskeltavaa se kaipaa aina, minusta.

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      18.9.2016 19:59

      Kiitos Merituuli! Mulla lähtee mopo käsistä aina kaikkien kausiruokien kanssa 😀 kivointa se onkin esim. blinikaudella 😉

      Vastaa
  3. Maikki | Maikin mokomin sanoo

    18.9.2016 19:31

    Herkullisen näköinen keitto! Erityisen hyvältä näyttää tuo pähkinä–maissi-muru. Voin kuvitella, että se olisi hyvää myös salaatin päällä 🙂

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      18.9.2016 20:00

      Voin kertoa, että se on hyvää myös suoraan lusikalla suuhun lapattuna 😀 hyvä kun jäi jotain kuvattavaa…

      Vastaa
  4. Lotta / Syötävän hyvä sanoo

    26.9.2016 17:15

    Mä olen keksinyt hyvän tavan ratkaista tuon kuoriongelman – en edes yritä irrottaa sitä. MUTTA tämä toimii ainoastaan kun paahtaa pilkotun kurpitsan, sen jälkeen kuoret irtoaa helposti. Eli ei ehkä toimi silloin jos haluaa muhitella kurpitsaa esimerkiksi kattilassa.. 🙂

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      26.9.2016 17:18

      Samoin teen minä muulloin. Olishan sitä voinut itseasiassa tehdä niin tämänkin kanssa, uunissahan se kurpitsan maku mukavasti tiivistyy 😀 ilmeisesti mulla oli sellainen ”rääkkään itseäni kurpitsan kuorimisella” -päivä!

      Vastaa
  5. Glotter-Bäckerin sanoo

    2.11.2017 22:26

    Hokkaidonhan voi syödä kuorineen? Saksassa suositaan nimeomaan siksi Hokkaidoa, että on kuorimatta valmis ja tietysti se kermaisen rakenne.

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      4.11.2017 13:25

      Heippa! Tämä on tullut onneksi omaankin tietoon jutun kirjoittamisen jälkeen! Kiitos silti muistutuksesta, nytpä tuli nimittäin asia juttuunkin korjattua 🙂

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
  • Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä:  sitrussesonki säilöön!
    Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä: sitrussesonki säilöön!

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Recent tr/eats 🧹💆‍♀️ I have ALMOST arrived at my d Recent tr/eats 🧹💆‍♀️
I have ALMOST arrived at my destination of creating all the recipes, text and pics for my first cookbook and she is tired y'all!

There's still heaps to do but, it's almost the final cut down! Soon I'll be sweeping the mess under the couch for the last time and then I'll hitch a ride to the long awaited holiday (yay)!

#luomistavaillevalmis on jo ennakkotilattavissa kirja.fi - koodilla KIRJASYKSY26 saat 20 pinnaa hinnasta pois. Kirjan saa halutessaan myös nimmarilla varustettuna! 

× Grilled cheese heaven @rollingcheese.fi 
× @layersbakery.hel Franky Hoyos Coconut Pink Bourbon 🔥☕
× Toriviini @alkuviini 🌞 pussissa ihana oliiviyrtti!
× Elegantein juomani Dirty Martini @goldfish_helsinki 
× #opeonvähänväsynyt kävi eläytymässä @sofia_okkonen upeassa näyttelyssä. Tää on ehkä mun lempikuva itsestäni ja sen otti @va_nessavan !!!
× I'm on a strict 🥔🍟 diet
× First row seats @johngrantofficial gig? I can die happy now 💞
× YES
× M👀D
× @toriamos 😭❤️‍🔥
× 👍
Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost fi Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost finished, and it feels like I've ran a marathon!

I've worked on the book almost all of my free time since last September. I can't wait to be finished and have a proper holiday - but it's also so hard to let go of this passion project. I'm sure many of you can relate 😅

Anyway. Here was my dinner from the other night: anneletti pasta with wild asparagus, agretti, yellow zucchini, leeks and garlic. A little pecorino romano & lemon zest too, why not!

#whatiate #luomistavaillevalmis #stillswithstories #cookbookwriting #creativesofinstagram
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään