• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

12.11.2015

Olut Expo 2015

Ottaen huomioon, että olen kaljanaisia, on aika jännää etten ole ennen tätä syksyä onnistunut suoriutumaan Olut Expoon. No nyt on tilanne onneksi korjattu!

Kokemukseni suomalaisista oluttapahtumista pohjaavat lähinnä Suuret Oluet Pienet Panimot -tapahtumiin, joissa meiningissä on, kröhöm, melkoista juominkien tuntua (ymmärrätte ehkä mitä tarkoitan)… Odotukseni tapahtumaa kohtaan eivät siis olleet kovin korkealla, varsinkin kun tuoreessa muistissa on verrokkina viime keväinen Tallinn Craft Beer Weekend -ekstaasi.

Saavuimme Kaapelitehtaalle sunnuntaina heti kahdelta – ei jonoja, ei massoja, ihanaa! Olin etukäteen rustannut pikaisen prioriteettilistan, jonka ykkösenä komeili Rekolan Panimon ja Panimo Hiiden kollaboraatio Kaksi Kotia Vailla Humalaa – erilaisilla villiyrteillä ja pakurilla maustettu sour. Mikä aloitus! Kaksi Kotia sarjan oluet ovat minusta aina sekä kiinnostavia, että onnistuneita, mutta tämä vei kyllä jättipotin <3

Herkullisen aloituksen jälkeen mieliala oli korkealla, ja ensimmäisen tunnin aikana kipitimmekin maistelemassa deittini Juuson kanssa vähän kaikkea hyvää mitä nenän alle osui – listaltakin pääsi vetämään yli muutamat tärpit kuten Sori Brewingin Havana Gose Raspberryn ja Birrificio Del Ducaton La Luna Rossan.

Fiksu oluen maistelija muistaa myös syödä, joten tunnin huuman jälkeen valitsimme kumpikin eniten houkuttelevat ruokajuomat, ja nousimme Merikaapelihallin parvelle.

Vaikka olin etukäteen ollut käsittävinäni, ettei ruokapuoleen tässä tapahtumassa juuri olla panostettu, meinasi leuka silti loksahtaa epäuskoisena auki: tarjolla oli vain rivistö lämpökaapissa köllötteleviä uppopaistettuja sydänkohtauksia, kuten mozzarellatikkuja, pizzaa ynnä muuta ihanata. Missä lie syy moiselle tarjonnalle, mutta onpa sääli.

Paha ruoka – pahempi mieli… mutta onneksi jälkkäriksi oli lisää kaljaa! Seuraavaksi suunnistimme Panimo Hiiden pisteelle mielessä jälkiruokaviineistä melkeinpä käyvät Magyar Àrpa Bor sekä tynnyrissä kypsynyt Iku-Turso. Karamellinen ja toffeinen Magyar Arpa Bor teki minusta vihdoinkin barley winen ystävän.

Vaikka muutamia barley winejä olen aiemmin maistellutkin, epäselvää minulle edelleen on esim. että missä vaiheessa tynnyröintiä imperial stout, kuten Iku-Turso, muuttuu barley wineksi… onneksi selvää on sentään se, että tynnyrikypsytetty Iku-Turso oli todellinen nautinto juoda! Ehkä barley winestä tulee vielä seuraava hurahdukseni?

(Barley wine ei nimestään huolimatta ole viiniä; vaan viinin vahvuista olutta: 8-12% tai jopa vahvempaa)

Niin hyviä kuin ne meidän jälkkärioluset olivatkin, olivat ne myös tosiaankin vahvoja: vahvuudeltaan kaksinumeroiset oluet olikin tämän vuoksi tarkoitus jättää loppuiltaan, mutta … nyt kävi näin. Täysin ilman seuraamuksia ei moinen jäänytkään: hieno listani rypistyi laukun pohjalla ja tunnelma vei mennessään. Ei suinkaan huono juttu sekään!

Fat Lizardin randalizer sekä liskomobiili peilipalloineen oli kiva hengähdystauko alati sakenevassa ihmisvilinässä. Hetken huilittuamme sukelsimme kuitenkin täysillä takaisin sekaan, eikä loppuillasta ihan tarkkaa raporttia enää ole antaakaan 😉

Sen muistan sentään varsin selvästi, että juttelin Hopping Brewstersin Kimmo Kyllösen kanssa tovin heidän gruitistaan, Starkadrista, joka vei sydämeni. Gruitit ovat minulle uusi tuttavuus – ekani join taannoisessa ruuan ja juoman parituskisassa sienipizzan kaverina.

Gruit ale on muinainen oluttyyli: humaloimaton pintahiivaolut. Koska olut jäi mieleeni hieman itse juttutuokiota paremmin (kröhöm), pyysin Kimmolta vielä perästäpäin lisää infoa:

Gruit tarkoittaa yrttisekoitusta, jonka jokainen oluenvalmistaja teki itse. Meidän gruiteissa on pyritty ottamaan mukaan yleensä jotain satokauden / vuodenajan juttuja. Esim keväällä kerkkä oli aika luonnollinen valinta.

Mausteseos on useimmiten voinut käytännössä sisältää aika ison määrän erilaisia yrttejä yms. mutta tyypillisiä on olleet esim voikukka, väinönputki, siankärsämö, suomyrtti ym… oikeastaan koko yrttimaailma ja maustepuoli mitä noihin aikoihin käytettiin.

Gruitista lisää myöhemmin – täytyy yrittää ensin metsästää näitä kiinnostavia muinaisoluita enemmän!

Loppuillan menosta voi rekonstruoida osia kuvamateriaalin avulla: vietimme aikaa Bier-Bierin pisteellä, mutustimme Anikon oluelle parittamia ihania savujuustonauhoja ja suklaita Sinebrychoffin tiskillä, maistelimme Helsinki Distilling Companyn apple jackia Wine and Finland -blogin Denizin kanssa… ja yhtäkkiä kello oli kahdeksan. Tuhkimo muuttui kurpitsaksi, ja klonkkasi pää pyörällä Eerikin Pippurin kautta sängynpohjalle.

Ja mikäs on Olut Expon tuomio?

Maistoin lähemmäs 20 eri olutta, joka on paljon yhdelle päivälle. Toki apuna oli Juuso, joka kiltisti jakoi jokaisen lasillisen kanssani. Jos hieman vertaan Tallinnan olutviikonloppuun, toivoisin näihin suomalaisiinkin tapahtumiin desin annosvaihtoehtoa – kun tarkoitus ei kuitenkaan ole juoda itseään humalaan, eikä hyvää olutta raaski kaataa poiskaan… Toki tapahtumaan voisi tulla useampana päivänä, mutta itselleni sellainen ei ainakaan aikataulullisesti onnistu juuri koskaan.

Samaten kaipailen parempaa ruokatarjontaa: juustolautasia, ruokarekkoja – laadukkaita street food -yrittäjiä Helsingissä olisi pilvin pimein. Kaikenkaikkiaan kokemus oli kuitenkin mahtava. Sunnuntaita väritti lämminhenkinen olutfanien hurmos, eikä vastaan tullut yhtään örveltäjää 🙂

Yhtään valuuttana toiminutta pullonkorkkia ei jäänyt taskun pohjille pyörimään – sinänsä harmi, olisin voinut ne ensi vuonna sitten käyttää: tulen tänne nimittäin varmasti seuraavallakin kerralla!

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Olut Avainsanoilla: Bier-Bier, Donut Island Brewing, Fat Lizard Brewing, Hopping Brewsters, olut, olut expo, Panimo Hiisi, Rekolan Panimo, Sori Brewing

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
Edellinen artikkeli: « Moules à la bière blanche
Seuraava artikkeli: Siiderikoivet »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Jyrki sanoo

    10.3.2016 23:08

    Hei.

    Luin juuri juttusi Olutexposta ja sain siitä käsityksen, että et ole käynyt Helsinki Beer Festivaaleilla.
    Haluaisimme kutsua teidät sinne perjantaina 15.4.2016.
    Mikäli olette kiinnostuneet asiasta, laita minulle meiliä tulemaan.

    Terveisin

    Jyrki Peltonen
    Helsinki Beer Festival
    0400430665

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      11.3.2016 13:09

      Hei Jyrki!

      Oikein käsitetty – Helsinki Beer Festival on jäänyt minulta toistaiseksi kokematta, erinäisistä syistä, mutta ei missään nimessä kiinnostuksen puutteesta.
      Joten kiitos kutsusta! Laittelen sinulle postia siis 🙂

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

Traditional holiday start: oysters & dirty martini Traditional holiday start: oysters & dirty martini ❤️

Last picture: a hand carved butter knife from a student 😭

#moreoystercult #oystersandmartinis #friesbeforeguys #dirtymartini #lompsis
Recent (tr)eats 🍕 Somehow made it to June without Recent (tr)eats 🍕

Somehow made it to June without much treats but there's always something (this is my life after all):

🍕 @thirdplace.hki mini festival with @sakebar_helsinki pizzakaya and beer cocktails 🫶 absolutely loved this lemon kosho truffle pizza and  the Lagerita!
🍕 Sillilaatikkoa & hernaria chez @gastrocafekallio 
🍕 Kävin PR tilaisuudessa kuuntelemassa millainen on kaikenlaista tyttöyttä 17.7. @coolheadtaproom juhlistava @heygirlfestival ! Järjestäjät ovat itse mitä mahtavin tiimi tyttöjä: @djaymbaby @tatskatytot ja @cookykidx @coolheadbrew ltä 💓 pr / mainos
🍕 Kaksi tyttöä juhlimassa tyttöä ❤️
🍕 Otti ohrapiirakka @konditoriahopia 🤤
🍕 Vein oppilaat Kiasmaan ja oltiin yhdessä sitä mieltä et 5. kerroksen @edith_karlson näyttely on vaikuttava!
🍕 Kesähesa 💓
🍕 Rinse & repeat

#myhelsinki #recenttreats #ofsimplethings #visithelsinki #heleats
It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään