• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

20.6.2017

Kirsikkainen turbo-kahvitonic

coffeetonic

Kahvitonic on kesän merkki, ainakin jos minulta kysytään! Juon tosin kylmää kahvia mieluusti vuoden ympäri, mutta sinä päivänä kun lempikahvilani Good Life Coffee ottaa kesän kylmät juomat taas listalle, vaihdan minäkin kuumat kahvit lähes tyystin johonkin viileään. Kylmäuutettuun cold brew -kahviin tehty kahvitonic on kaikista kylmistä kahvijuomista kuitenkin ehdoton lempparini ♥

Good Life Coffeen espressotonic on ollut ensimmäinen kontaktini tähän ihanaan (tosin ei ehkä ihan jokaisen makuun sopivaan) makuyhdistelmään ja joisin varsin mieluusti edelleen vallan heidän kahvitonicejaan – harmi vaan etten enää asu aivan nurkan takana niinkuin tuolloin muutama vuosi sitten! Ei ole auttanut muu kuin uskaltautua ihan itse väsäämään tätä superjuomaa, kun ilmankaan en enää pärjää.

kahvitonicThis monkey’s gone to heaven – rock me (cup of) Joe!

Ginin yhdistäminen kahvitoniciin oli luonnollisesti se seuraava askel. Ihan ekan kerran kokeilin tuota yhdistelmää muutama vuosi sitten Flow-festareilla, kun siellä oli kätevästi sijoitettu Good Life Coffee ja GT-baari vierekkäin. Hain itselleni espresson ja astuin muutaman askeleen oikeaan, tilasin GT:n ja lorautin sopivasti hieman jäähtyneen espressoni lasiin. Avot!

En voi varmuudella sanoa, olinko ihan itse keksinyt tämän parin vuoden takaisen neronleimauksen, vai oliko idea uinut päähäni jostain nyt jo  unohdetusta lähteestä (ehkä keskustelusta Good Life Coffeen Laurin kanssa?). Joka tapauksessa yhdistelmä on kuitenkin varsin looginen, eikö olekin! Näin jälkikäteen guuglaten netti kuitenkin on pursuillut jo useamman vuoden juttuja Turbo GT:stä, joiden perusteella ”turboksi” tuli nimettyä myös tämänkin jutun juoma.

Eri tavoin maustetut ginin ja tonicin yhdistelmät ovat muuten olleet jo pitkään lempijuomiani, enkä nyt meinaa vain sitä että mitä sinne tipautetaan koristeeksi. Tässä juhannuksen kynnyksellä nimittäin muistui juuri mieleeni parin vuoden takainen, vihreällä teellä maustettu ja tooooosi nokkelasti nimetty Gee Tee, jota testasi ja (muistaakseni) juomakelpoiseksi totesi juhannusaattona kaikki Teurastamon grillipisteellä värjöttelevät cityjusseilijat.

kahvitonic

Omaan makuun sopivan tasapainon kahvin ja tonicin välille löytää parhaiten kokeilemalla. Ensimmäisellä valmistuskerralla kahvia kannattaakin ehkä lisätä toniciin vähän kerrallaan, välillä juomaa maistellen. Seuraavan ohjeen mitat ovatkin tämän vuoksi suuntaa-antavia ja varsinkin kahvin määrään vaikuttaa se, teetkö cold brewn itse (jolloin sitä yleensä laimennetaan juomista varten) tai kaupan valmiista cold brewstä.

Kahvin kylmäuuttaminen on sen verran helppoa, että minä tietysti kannustan jokaista tekemään cold brew’nsä itse! Omat lempimittasuhteeni itse tehtyyn, mieluiten vaaleapaahtoiseen cold brewhen, on 1 osa kahvia 1 osaan tonicia … ja giniä sitten fiiliksen sekä tilanteen mukaan 😉

Kirsikkainen turbo-kahvitonic

2:lle

n. 1 ½-2 dl (vaaleapaahtoista) cold brew -kahvia

8 cl giniä

2-4 rkl cocktailkirsikkalientä

n. 1 ½-2 dl laadukasta tonicvettä (itse pidän Fever-Tree Elderflower Tonicista ja Fentiman’sista)

(1 appelsiinin/veriappelsiinin mehu)

reilusti jäitä

muutama cocktailkirsikka sekä appelsiininviipale

Purista ensin kahteen pitkään lasiin appelsiinin/veriappelsiinin mehu, mikäli käytät sitä. Lisää mehun päälle kumpaankin lasiin loraus cocktailkirsikoiden lientä (1-2 rkl per lasi, riippuen miten kirsikkaisesta tykkäät) ja 4cl mitallinen giniä. Sekoita hyvin ja lisää lasin pohjalle muutama cocktailkirsikka. Täytä lasi jäillä.

Jaa päälle tonicvesi ja kaada sitten cold brew lasiin hitaasti lusikan kautta, niin että se jää tonicin päälle kellumaan omaksi kerroksekseen.

Huom! Mikäli kaadat lasiin ensin kahvin ja vasta sitten tonicin, tiedossa on aikamoista kuohuntaa, joten tämän järjestyksen syy ei ole vain esteettinen!

Tarjoile kirsikkainen turbo-kahvitonic appelsiiniviipaleen kera.

coffeetonic

Ps. Mikään ei estä testaamasta juomaa myös jäähdytetyllä espressolla! Älä vaan laita sitä yhtä paljon kuin cold brew’tä, ellet sitten ole kofeiiniövereiden tarpeessa. Shotti per lasi on passelimpi määrä.

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Drinkit, Juomat Avainsanoilla: cocktail, cold brew, gin, kahvitonic, kylmäuutettu kahvi, monkey 47 gin, turbo G&T

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
Edellinen artikkeli: « Taste of Helsinki + laatuaikaa äidin kanssa
Seuraava artikkeli: Perunankuoriburgeri aka potato skin burger »

Lukijan vuorovaikutus

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit
  • Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
    Juhannusruoka x 10 + muutama juoma
  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
    Voimajuomaa vuorenkilvistä: Siperian tee
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

Traditional holiday start: oysters & dirty martini Traditional holiday start: oysters & dirty martini ❤️

Last picture: a hand carved butter knife from a student 😭

#moreoystercult #oystersandmartinis #friesbeforeguys #dirtymartini #lompsis
Recent (tr)eats 🍕 Somehow made it to June without Recent (tr)eats 🍕

Somehow made it to June without much treats but there's always something (this is my life after all):

🍕 @thirdplace.hki mini festival with @sakebar_helsinki pizzakaya and beer cocktails 🫶 absolutely loved this lemon kosho truffle pizza and  the Lagerita!
🍕 Sillilaatikkoa & hernaria chez @gastrocafekallio 
🍕 Kävin PR tilaisuudessa kuuntelemassa millainen on kaikenlaista tyttöyttä 17.7. @coolheadtaproom juhlistava @heygirlfestival ! Järjestäjät ovat itse mitä mahtavin tiimi tyttöjä: @djaymbaby @tatskatytot ja @cookykidx @coolheadbrew ltä 💓 pr / mainos
🍕 Kaksi tyttöä juhlimassa tyttöä ❤️
🍕 Otti ohrapiirakka @konditoriahopia 🤤
🍕 Vein oppilaat Kiasmaan ja oltiin yhdessä sitä mieltä et 5. kerroksen @edith_karlson näyttely on vaikuttava!
🍕 Kesähesa 💓
🍕 Rinse & repeat

#myhelsinki #recenttreats #ofsimplethings #visithelsinki #heleats
It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään