• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

20.11.2015

Eväslaatikko: fetaa ja bataattia värikkäällä jyväpedillä

Lautasellinen c-vitamiinia!

Vietettyäni sitkeän syysflunssan panttivankina kokonaisen viikon, pääsin lopulta takaisin töihin. Siis, todella: PÄÄSIN. Minua vaivaa töiden suhteen varsin vahva ”olen korvaamaton” -syndrooma, ja pelkään millainen kaaos siellä odottaa… Palaan töihin siis tarmoa täynnä, ja eväslaatikkokin on pitkästä aikaa taas pakattu!

On se kumma miten hyvät aikomukset elämänmuutoksille lopahtavat aina niin helposti. Töiden alkaessa olin päättänyt pakata eväät töihin ainakin kerran viikossa, enkä sortua päivittäin lähikulmien lounaspaikkoihin. Ja kuinkas siinä kävikään: seuraava eväslaatikko-juttu on näemmä kirjoitettu syyskuun alussa… ja siihen se onkin sitten jäänyt. Hups!

Siihen viimeiseen eväslaatikkojuttuun ilmestyneen lukijapalautteen rohkaisemana lähdin nyt sitten takaisin töihin eväiden kera. Sain viime viikolla testattavakseni Risellan uutuuden, jossa yhdistyy tumma riisi, kaura, vehnä, ruis, ohra ja kvinoa – loistava pohja ruokaisalle salaatille, ja sellaisen sitten laatikkooni pakkasinkin. Flunssan rippeiden häädön varmistin reilulla määrällä C-vitamiinia, jota salaattiini pursuaa kiitos punakaalin, granaattiomenan, bataatin ja appelsiinin.

Fetaa ja bataattia värikkäällä jyväpedillä 2:lle

50 g hyvää fetaa (oma lempparini on lampaan- ja vuohenmaidosta valmistettu Mevgal)

n. 300 g bataattia

1 rkl oliiviöljyä

100 g punakaalia

100 g riisi-viljaseosta ja/tai kvinoaa (esim. Risella)

n.4-5 dl mietoa kasvislientä (riippuen käyttämästäsi jyväseoksesta)

1 dl granaattiomenan siemeniä

1 ruukku vesikrassia

1 appelsiini

Kastikkeeseen:

2 rkl appelsiinimehua

1 rkl granaattiomenasiirappia

1 rkl oliiviöljyä

vastarouhittua mustapippuria

ripaus suolaa

Keitä käyttämäsi jyväseos pakkauksen ohjeen mukaan kypsäksi miedossa kasvisliemessä. Muista tarkistaa pakkauksesta nesteen ja jyväseoksen suhde! Pese bataatti ja lohko parin sentin paloiksi. Pyörittele palat öljyssä ja laita uuninkestävään vuokaan. Lämmitä uuni 200 asteeseen ja paahda bataattilohkot kypsiksi (koosta riippuen +/- 20 min).

Suikaloi kaali, ja murjo sitä hieman kulhossa esim. perunanuijalla. Leikkaa appelsiinin päistä reilun sentin palat ja purista niiden mehu talteen. Irroita loput kuoresta terävällä veitsellä niin, että hedelmälihassa ei ole yhtään valkoista kuorta. Purista myös kuorenpaloihin jääneestä hedelmälihasta mehu talteen. Kuutioi appelsiini, ja sekoita kaalin joukkoon.

Sekoita tallettamasi appelsiinin mehu (n. 2 rkl), oliiviöljy sekä granaattiomenasiirappi (voit korvata siirapin 1 rkl balsamicosiirappia). Mausta ripauksella suolaa ja reilulla määrällä vastarouhittua mustapippuria.

Kääntele kaali-appelsiinisalaatti jäähtyneeseen jyväseokseen. Aseta seos lautasen pohjalle, annostele päälle bataatti, reilusti vesikrassia, murustettua fetaa, granaattiomenan siemeniä sekä kastike.

Eväslaatikkoon pakkasin krassin, kastikkeen ja granaattiomenansiemenet erikseen, mutta sekoitin bataatin ja fetan valmiiksi jyvä-kaaliseoksen kanssa. Oli muuten täyttävä lounas, jonka jälkeen ei tehnyt mieli käpertyä ruokalevolle 😉

Ps. salaatista saa vielä ruokaisamman lisäämällä jyväseokseen pari desiä kikherneitä.

Risella Tumma riisi-quinoa moniviljaseos saatu testattavaksi blogin kautta.

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Eväslaatikko, Kasvisruoka Avainsanoilla: appelsiini, bataatti, eväslaatikko, feta, granaattiomena, kaura, kvinoa, ohra, punakaali, riisi, ruis, salaatti, vehnä, vesikrassi

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
Edellinen artikkeli: « Omena-kanelikranssi
Seuraava artikkeli: Pikkujoulun makupari: tryffelipopparit & cava »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. Keiju sanoo

    30.11.2015 00:39

    Hei, hauskaa, että noteerasit kommenttini. 🙂 Itse eksyin blogiisi juuri tämän eväslaatikko-teeman kautta – yritin googletella itselleni ideoita ja sopivaa laatikkoa toteuttaa niitä. Laatikko on nyt tilattu, mutta vanhaa käytän yhä sinnikkäästi, kunnes saan sen hienon kaksikerroksisesn lokerollisen… 😉 Itselläni päänvaivaa aiheuttaa semitiukka vähähiilihydraattinen ruokailu, joten ihan liian usein ruoka on salaattia, höyrytettyjä kasviksia (mikrossa tulee kivasti neljässä minuutissa parsakaali, kukkis kuin ruusukaalitkin) sekä vaihtoehtoinen proteiini. En myöskään syö punaista lihaa (kanaa joskus ja kalaa enemmän), joten ideoita on aina hauskaa saada puolin ja toisin. Huomiselle pakkaan ohuen ohuita munakkaita, joiden sisään olen rullaillut salaattia, fetajuustoa, pestoa ja kalkkunaleikettä. Kaveriksi kylkeen salaattia. Seuraavaksi toteutukseen menee paleosushi – siis merilevään käärittyjä kasviksia, avokadoa, kalaa ja rapuja! Saa nähdä, miten mokoma onnistuu, mutta niin tuolla moni on sellaista onnistuneesti tehnyt, että kokeilenpa minäkin. Kivaa syksyä ja jatkoa odotellessa!

    Vastaa
  2. Keiju sanoo

    30.11.2015 00:48

    Ja tärkeinhän unohtui; blogisi on kuvineen syötävän ihana. 🙂 Oli pakko heti tämän löydettyäni kahlailla läpi useita postauksia, kun sain sinusta ja kokkailustasi niin ihanan elämäniloisen ja pirteän kuvan. Ehkäpä myös se, että asumme samassa kaupungissa, sai innostumaan monista uusistakin jutuisa. Mm. tuo Kanslerin pop-up oli minulle täysin tuntematon, vaikka ravintola-alalla työskentelen. Toivottavasti vielä jossain välissä avaavat uudelleen!

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      30.11.2015 19:31

      Huhuu! Onpa kiva saada kannustavaa palautetta! Eväshommien suhteen (tai no ruuan yleensä) itselläkin on vähähiilihydraattisempi linja; entisenä kasvissyöjänä kokkaan mieluiten rehuja 🙂 Paleosushi kyllä houkuttaa itseänikin, vielä en ole tosin kokeillut. Voisi kuvitella että siinä haaste on lähinnä se, kuinka nopeasti rulla vettyy – muuten ei voi olla kuin hyvää! Toivottavasti siis onnistuu!

      Kanslerin vetäjäpariskunta on muuttanut Pariisiin: ”Kansleri” eli Jenni Tuominen sai opiskelupaikan Pariisin kulinaristisesta instituutista. Toivottavasti palatessaan avaavat pop upia tai ravintolaa, oli kyllä niin hyvät sapuskat – ja mukavat tyypitkin! Kivaa syksyä myös sinulle ja toivottavasti täältä löytyy vastaisuudessakin jotain sulle hyödyllistä ideaa – kokkailu on mun rakkain harrastus ja blogia pidän siksi kun rakkaita asioita on kiva saada leviämään muillekin. Ja kiitos vielä kun tsemppasit eväslaatikon kimppuun 😀

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Recent tr/eats 🧹💆‍♀️ I have ALMOST arrived at my d Recent tr/eats 🧹💆‍♀️
I have ALMOST arrived at my destination of creating all the recipes, text and pics for my first cookbook and she is tired y'all!

There's still heaps to do but, it's almost the final cut down! Soon I'll be sweeping the mess under the couch for the last time and then I'll hitch a ride to the long awaited holiday (yay)!

#luomistavaillevalmis on jo ennakkotilattavissa kirja.fi - koodilla KIRJASYKSY26 saat 20 pinnaa hinnasta pois. Kirjan saa halutessaan myös nimmarilla varustettuna! 

× Grilled cheese heaven @rollingcheese.fi 
× @layersbakery.hel Franky Hoyos Coconut Pink Bourbon 🔥☕
× Toriviini @alkuviini 🌞 pussissa ihana oliiviyrtti!
× Elegantein juomani Dirty Martini @goldfish_helsinki 
× #opeonvähänväsynyt kävi eläytymässä @sofia_okkonen upeassa näyttelyssä. Tää on ehkä mun lempikuva itsestäni ja sen otti @va_nessavan !!!
× I'm on a strict 🥔🍟 diet
× First row seats @johngrantofficial gig? I can die happy now 💞
× YES
× M👀D
× @toriamos 😭❤️‍🔥
× 👍
Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost fi Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost finished, and it feels like I've ran a marathon!

I've worked on the book almost all of my free time since last September. I can't wait to be finished and have a proper holiday - but it's also so hard to let go of this passion project. I'm sure many of you can relate 😅

Anyway. Here was my dinner from the other night: anneletti pasta with wild asparagus, agretti, yellow zucchini, leeks and garlic. A little pecorino romano & lemon zest too, why not!

#whatiate #luomistavaillevalmis #stillswithstories #cookbookwriting #creativesofinstagram
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään