• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

25.5.2016

Taste of Helsinki – kerta se on ensimmäinenkin

Kolmon3ns sweet mess

Viidettä kertaa järjestettävä Taste of Helsinki on gourmetfestivaali mahtavalla konseptilla: Suomen parhaimpiin kuuluvat ravintolat ja keittiömestarit esittelevät tapahtumassa taitojaan maistelukokoisten annosten myötä.

En tiedä teistä, mutta ainakaan minun ei tulisi tämän tasoisissa ravintoloissa kovin usein käytyä, ellen pääsisi niihin välillä kurkistelemaan erinäisten blogaajatapahtumien myötä. Taste of Helsingissä pääsee maistamaan todella monen huippuravintolan annoksia sen yhden pitkän kaavan illallisen hinnalla, mikä on unelmien täyttymys tällaiselle ahneelle mutta köyhäilevälle ahmatille. Haaveilen usein ravintoloissa voivani syödä pelkkiä alkupaloja ja keittiön tervehdyksiä, mieluiten vähintään sen kymmenen kipaletta – ja tälläpä festarilla voin!

Taste of Helsinki-17Ravintola Murun valkoinen gazpacho raikkaalla salaatilla ja paahdetulla mantelilla = ♥ (kuva: Jarno Jussila)

Ravintola Murun Samuil Angelov esittelemässä tämän vuoden annoksia

Tapahtumaan osallistuvien ravintoloiden menut julkaistiin viime viikolla ja kiitos tälläkin kertaa näiden blogihommien, pääsin maistelemaan kaikenlaista ihanaa jo etukäteen. Kiertelimmekin pienen blogaajista ja toimittajista koostuvan joukon voimin neljä tapahtumaan osallistuvaa ravintolaa, joissa kussakin maisteltiin menulta löytyviä annoksia.

Listalta näyttäisi löytyvän ihanan paljon sekä kasvisruokia, luomuannoksia että villivihanneksia, enkä näiden neljän ravintolan makupalojen jälkeen malta odottaa pääseväni maistamaan lisää herkkuja. Perjantaina pääsen onnekseni tutustumaan vielä lähemmin Kirkkonummen Bistro o Matin ToH-annoksiin Soppa-Hannan kanssa ja sen jälkeen onkin sitten vuorossa festari itse!

Pastorin Ceviche De La Remolacha – Paahdettua punajuurta, keltajuurta ja raitajuurta, cashewpähkinöitä – yksi festarin mahtavista kasvisannoksista oli sekä kaunis että maukas!

Taste of Helsinki-84(kuva: Jarno Jussila)

Tilannehan on siis se, että olen osallistumassa tälle festarille vasta ensimmäistä kertaa. Ottaen huomioon, kuinka paljon ruokaa rakastan, on aika erikoista että näin on päässyt käymään. Joka vuosi olen kateellisena kytännyt Instagramista kuvia ja lukenut hehkuttelevia juttuja erinäisistä sosiaalisista medioista… ja silti en ole onnistunut suoriutumaan itse paikalle?

Milloin kyse on ollut liian kiireisestä työtilanteesta, milloin rahatilanteesta, milloin terveydentilasta; viime vuonna tapahtuma osui päällekäin Sideways -musiikkifestarin kanssa (niin se on muuten tänäkin vuonna, mutten aio antaa sen estää enää osallistumistani – kyllä niihin molempiin ehtii kun vaan aikatauluttelee järkevästi).

Seli seli. Luulen, etten vain ole täysin tajunnut miten mahtavasta festarista todella on kyse… niinpä lyön täällä päätäni seinään nyt kun alan ymmärtää mitä olen missannut. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei millonkaan, varsinkin kun silmiini osui juuri juttu koko tapahtuman mahdollisesta lopettamisesta – jos se todella on nyt tai ei koskaan, niin aion ottaa festarista kaiken irti!

Murun kanikroketti dijoinnaisen kera

Taste of Helsingissä annokset maksetaan nostalgisesti markoilla (1 mk = 1 €) ja annosten hinnat lähtevät viidestä markasta ylöspäin. Siitä on aikaa kun viimeeksi markoilla mitään ostelin, mutta muistaakseni silloin EI saanut huippuravintolan lautasellista viidellä markalla! Lippuja voi ostaa lounas- tai päivälliskattaukselle torstaista lauantaihin sekä sunnuntain brunssille; lisäksi lippuja myydään erilaisiin tastingeihin (joista muutama shampanjatasting on näköjään myynyt jo loppuunkin).

Viime keskiviikon ravintolasafarin herkuimmat annokset olivat mielestäni Ravintola Murun kanikroketti dijoinnaisen kera sekä Ravintola Tocan lohta, tilliä ja herneitä: italialaisen keittiömestarin Gennaro Olivieron tulkinta perinteisistä suomalaisista kesämauista sisältää mm. graavattua lohta, joka on loppukypsytetty sous vide -keittimessä tilliöljyn kera – huh mitä herkkua!

Tocan legendaarista aranciniakaan en tosin skippaisi, nyt kun sitä vihdoinkin maistoin! Murun leikkelelautasta odottelen tällä hetkellä kuitenkin ehkä eniten, näin nimittäin lautaselta löytyvän valikoiman Murun Instagramissa – kaikki coppasta salamiin tehdään siis ravintolassa itse. Osaisipa itsekin joskus tehdä omat makkarat ja juustot! Ja OLUET!

Menua silmäiltyäni ennustan suuntaavaani tapahtumassa ensimmäisenä seuraavien annosten ääreen:

  • Murun Charcuterie: Murun artesaani leikkeleitä ja pikkeli lajitelma (10mk)
  • Pastorin Chipirones – Rapeiksi paistettuja pieniä mustekaloja, aiolia, fermentoitua chiliä, kevätsipulia ja chiliä (6mk)
  • Ö:n Suolattua hirvenlihaa saarenmaalta, mustavalkosipulikastiketta, villivalkosipulin versoja ja jäkälää (8mk)
  • Tocan Ahvenanmaan karitsaa, munakoisoa ja valkosipulia (6mk)
  • Bistro o Matin Haukiburgeri Vol.2 (6mk)
  • Askin Luomu Sientä & Riisiä ”Askin Legendaarinen Metsä” (v) (9mk)
  • Grönin VILLI- Kuusenkerkkäetikalla maustettua jäädykettä, kuusenkerkkäkinuskia ja ruista (5mk)

Ravintola Tocan lohta, tilliä ja herneitä

Taste of Helsinki-96Ravintola Tocan signature dish: arancini & pesto (kuva Jarno Jussila)

Kierroksella kuultiin myös Taste of Helsingin tämän vuoden uudistuksista: tiedossa on mm. livemusiikkia WeJazz-kollektiivilta ja aukioloaikaakin on pidennetty yhteentoista (ravintolat tosin sulkevat kymmeneltä). Mikäli sään kanssa kävisi ns. Suomen kesät, on paikalla entistä enemmän katettua tilaa. Uutta on myös ravintoloiden menuihin ilmestyneet ”signature dishit” eli nimikkoannokset. Lisäksi tapahtumassa on ensimmäistä kertaa mukana ravintola ulkomailta: Viron huippuravintoloihin lukeutuva Ravintola Ö ♥

Juomapuoleen on panostettu ilmeisesti vielä edellisvuosia enemmän. Paikalla onkin liuta erilaisia baareja: on olutta (Sinbrychoff), sampanjaa (André Clouet) sekä viinejä (mm. Suomen Sommelierit ry). Johan & Nyströmin kahvibaarissa pääsee tekemään makumatkan päiväntasaajan kahvimaasta toiseen ja löytyypä paikalta vielä Aperol Barkin.

Mitäs vielä… no onhan tapahtumassa toki myös ohjelmaa: on Suomi-Ruotsi-kokkimaaottelua ja huippukokkien pitämää kokkikoulua – niin aikuisille kuin lapsillekin.

Ei siis tule jano, ei nälkä, eikä taatusti tylsää. Nähdään mestoilla!

Kierros päätettiin Ravintola Kolmos3n ”makeaan sotkuun” – Kolmon3n sweet mess maistui jopa minulle, jälkkärinvälttelijälle!

Taste of Helsinki

16.-19.6. 2016

lounaskattaus to-la klo 11-15

päivälliskattaus to-la 17-23 (ravintolat sulkevat klo 22)

sunnuntaibrunssi 11-16

Kansalaistorin puisto

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Ravintolat ja baarit, Sekalaiset jutut Avainsanoilla: Barry MacNamara, gourmet, ravintolafestivaali, Taste of Helsinki

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
Edellinen artikkeli: « Kookosbiscuits & Piña Colada -chiahillo
Seuraava artikkeli: Buttermilk Biscuits & Sausage Gravy aka biskitit ja makkarasoossi »

Lukijan vuorovaikutus

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3
  • Kotitekoiset udon nuudelit
    Kotitekoiset udon nuudelit

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Recent tr/eats 🧹💆‍♀️ I have ALMOST arrived at my d Recent tr/eats 🧹💆‍♀️
I have ALMOST arrived at my destination of creating all the recipes, text and pics for my first cookbook and she is tired y'all!

There's still heaps to do but, it's almost the final cut down! Soon I'll be sweeping the mess under the couch for the last time and then I'll hitch a ride to the long awaited holiday (yay)!

#luomistavaillevalmis on jo ennakkotilattavissa kirja.fi - koodilla KIRJASYKSY26 saat 20 pinnaa hinnasta pois. Kirjan saa halutessaan myös nimmarilla varustettuna! 

× Grilled cheese heaven @rollingcheese.fi 
× @layersbakery.hel Franky Hoyos Coconut Pink Bourbon 🔥☕
× Toriviini @alkuviini 🌞 pussissa ihana oliiviyrtti!
× Elegantein juomani Dirty Martini @goldfish_helsinki 
× #opeonvähänväsynyt kävi eläytymässä @sofia_okkonen upeassa näyttelyssä. Tää on ehkä mun lempikuva itsestäni ja sen otti @va_nessavan !!!
× I'm on a strict 🥔🍟 diet
× First row seats @johngrantofficial gig? I can die happy now 💞
× YES
× M👀D
× @toriamos 😭❤️‍🔥
× 👍
Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost fi Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost finished, and it feels like I've ran a marathon!

I've worked on the book almost all of my free time since last September. I can't wait to be finished and have a proper holiday - but it's also so hard to let go of this passion project. I'm sure many of you can relate 😅

Anyway. Here was my dinner from the other night: anneletti pasta with wild asparagus, agretti, yellow zucchini, leeks and garlic. A little pecorino romano & lemon zest too, why not!

#whatiate #luomistavaillevalmis #stillswithstories #cookbookwriting #creativesofinstagram
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään

Ladataan kommentteja...