• in English

Vaimomatskuu ruokablogi

Ruokahullun päiväkirja

  • Etusivu
  • INFO
    • Vaimomatskuu
    • Evästelauseke
    • Tietosuojaseloste
  • Reseptit
    • Kaikki reseptit
    • Kasvisruuat
      • Vegaaniset reseptit
    • Merenelävät
    • Villiruoka
    • Liharuuat
    • Herkut
    • Leipomukset
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Oluet
      • Smoothiet
      • Viinit
    • Makumuistot
    • Edulliset ruuat
    • Nopeat reseptit
  • Ravintolat ja baarit
  • suomeksi
  • in English

12.5.2016

Epic – slow food, fast delivery

Tältä näyttää uuden ajan ravintola!

Käväisin eilen testailemassa Pohjoismaiden ensimmäisen nettiravintolan Epicin tarjontaa. Reilun vuoden ikäiseen ruokastartup -tiimiin kuuluu niin Michelin-kokkia kuin ydinfyysikkoakin. Konsepti on simppeli: laadukasta ja puhdasta huippukokkien suunnittelemaa ruokaa kotiovelle tai duunipaikalle nopeasti ja edullisesti.

Epic eroaa kuitenkin muista ruuan kotiinkuljetuspalveluista sillä, että heillä on oma keittiö, jonka listalta ruoka tilataan. Keittiöltä asiakkaalle annos pitäisi ehtiä jopa alle puolessa tunnissa ja jokainen annos on varta vasten suunniteltu kuljetuksen kestäväksi – laatu ei siis pitäisi matkalla kärsiä. Kuljetus on ilmainen ja mikäli se kestää yli tunnin niin on ruokasikin.

Miso Salmon

Kutsuvierasjoukolle maistatettiin lämmin keitto, kolme pääruokaa sekä jälkkäri. Lounaslistalla on päivittäin tarjolla aina kolme vaihtoehtoa, joista löytyy niin keittoa kuin kasvisruokaakin. Ruokalistan takana ovat huippukokit Petteri Luoto ja Marko Laine, joiden nimet voi yhdistää esim. ravintoloihin Palace, Savoy & Kämp, mutta myös Bocuse d’Or -kisoihin – kovia nimiä siis! Erityisruokavalioita huomioidaan mahdollisuuksien mukaan – annoksista näyttäisi kuitenkin löytyvän päivittäin ainakin niin gluteeniton kuin laktoositonkin vaihtoehto.

Alkuun tarjottu vaalealla tryffelillä maustettu herkkusienikeitto oli todella kermaista ja täyteläistä, tryffelin aromi keitossa juuri sopivan vahva. Esteettisyydellä annos ei koreillut, mutta tarviiko sitä nyt aina? Miso Salmon (paahdettua miso-marinoitua lohta, sakekastiketta, seesamilla maustettua riisiä ja paistettua paksoita sekä siitakesieniä-) maistui hyvälle sekin. Erityisesti nautin maukkaasta sakekastikkeesta, joka oli selvästi valmistettu voita säästelemättä. Lohen kypsyydelle myös iso peukku – pala oli mehevä ja kostea, mikä tuskin onnistuisi ellei ruokaa tosiaan olisi suunniteltu kuljetuksen kestäväksi.

Chimichurri Chicken

Maut olivat jokaisessa annoksessa kohdillaan, tosin en millään meinannut päästä ohi siitä ajatuksesta, että syön lentokoneruokaa – annokset kun tarjoiltiin luonnollisesti take away -pakkauksista. Suosikkini oli Chimichurri Chicken (Jerk-maustettua kanaa, bataattia ja chimichurria) – ronskisti maustettuun ja mehevään kanaan tuli suorastaan himo, minkä vuoksi nappasinkin paketin ilolla kotiinkin kun tarjottiin. Annos toimi varsin hyvin tänäänkin työpaikan mikrossa uudelleen lämmitettynä.

Entisenä kasvissyöjänä sen sijaan petyin vegevaihtoehtoon, Caesar Lebaneseen. Libanonilaisessa kasvissalaatissa ei ensalkuun näyttänyt olevan juuri muuta kuin muutama siivu munakoisoa, salaattia sekä hieman yrttejä. Pienen kaivelun jälkeen seasta paljastui sentään muutama granaattiomenan siemen, mutta mikäli tämän lounaakseni saisin, voisi iskeä aikamoinen harmistus: lähtisikö tästä muka nälkä? Annoksen parasta antia oli ihanan savuinen munakoiso, jota olisi vain tohtinut siinä olla enemmänkin. Parmesaanikastiketta olisin myös voinut vaikka lusikoida – sen sijaan annosta koristavat hieman vettyneet maissilastut jäivät koskemattomiksi.

Caesar Lebanese

Lounasannosten hinnat ovat 7,90-10,90 € ja ensi maanantaista eteenpäin tarjolla on myös päivällistä. Koska Epicillä ei ole kiinteitä kuluja asiakaspaikoista, vaan vain henkilökunnsta ja keittiöstä, pysyy hintataso kilpailukykyisenä. Yritys panostaa ekologisuuteen; ruuat kuljetetaan biokaasuautoilla, pakkaukset ovat kierrätettäviä, ja ruokahävikkiä pyritään minimoimaan (tosin niin tekee varmasti jokainen fiksumpi yrittäjä – kukapa sitä rahaa haluaisi roskiin heittää?).

Kotikulmilleni Itä-Helsinkiin Epic ei vielä kuljeta, mutta työpaikalleni voisin jotain varmasti jossain vaiheessa tilatakin. Kiireisen työpäivän pelastajaksi Epic alunperin tähtäsikin – pitkät päivät toimistolla kun ovat perustajillekin tuttuja. Kelleppä ne eivät olisi…

Jälkkäri-pannarin nappasin kotiin Juusolle tuliaisiksi – hyvin näytti maistuvan!

Ps. Lukaise myös Viiskulman Ullan fiilikset Epicistä 🙂


Jutun sanavalintoja muokattu 14.5.2016 (katso kommentit)

Aiheeseen liittyy

Kategoriassa: Ravintolat ja baarit Avainsanoilla: enjoyepic, Epic, Epic Foods, nettiravintola, ruokastartup

Uusimmat

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä:  sitrussesonki säilöön!
    Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä: sitrussesonki säilöön!
Edellinen artikkeli: « Amen, mikä ramenkeitto + Pop Up – Kanslerin keittokirja
Seuraava artikkeli: Riisipaperipekoni + vegaanin pika-BLT »

Lukijan vuorovaikutus

Kommentit

  1. tuulia sanoo

    13.5.2016 08:09

    Äh, harmi etten ehtinyt testaamaan! Hauska idea!

    Vastaa
  2. J sanoo

    14.5.2016 11:20

    ”Epic eroaa kuitenkin muista ruuan kotiinkuljetuspalveluista sillä, että heillä on oma ravintola, jonka listalta ruoka tilataan. ”
    ”Koska Epicillä ei ole kiinteitä kuluja itse ravintolatilasta, vaan vain henkilökunnsta ja keittiöstä, pysyy ravintolan hintataso kilpailukykyisenä. ”

    Ööh, on ravintola, mutta ei ole ravintolaa? : )

    ”Kuljetus on ilmainen ja mikäli se kestää yli tunnin niin on ruokasikin.”
    -> Aluksi taisi olla ilmainen riippumatta tilauksen kokonaissummasta, mutta nykyään alle 14€ tilauksista – eli käytännössä soololounastelijan – tulee 2€ lisämaksu.

    Vastaa
    • Juulia sanoo

      14.5.2016 12:29

      Nettisivut lupaavat edelleen ilmaista kuljetusta, onpa harhaanjohtavaa? Kiitos huomioista, kiireellä juttua rustatessa ei aina itse huomaa kirjoittavansa epäselvyyksiä. Fiksaanpa tekstiä hieman 🙂

      Vastaa

Vastaa Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Recipe Rating




This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ensisijainen sivupalkki

Jotta sivuston käyttö olisi sinulle sujuvaa, käytämme kumppaniemme kanssa sivustolla evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä, hyväksyt evästeet. Jos et hyväksy evästeitä, muuta selaimesi asetuksia. Lisätietoja evästekäytännöistä.

Hei! Olen Jella, helsinkiläinen ruokahullu. Tervetuloa blogini pariin. Löydät täältä kasvispainotteista reseptiikkaa laidasta laitaan!

Viimeisimmät artikkelit

  • Luomista vaille valmis – keittokirja täynnä reseptejä kasvisten ystäville
  • Löytö: vihanneskrysanteemi eli Kruunusuvikakkara + mitä siitä kokkasin
  • Shiso: resepti- ja säilöntävinkkejä feat. Suolaan säilötty shiso
  • Kongguksu eli korealaiset kylmät nuudelit soijapapuliemessä (huh hellettä)
  • Naattimunakas (syökää naatteja osa 2)
  • Sesonkiherkku: seesamimarinoidut valkosipulin kukkavarret

Luetuimmat

  • Syreenisokeri & syreenilikööri
    Syreenisokeri & syreenilikööri
  • Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
    Šaltibarščiai - kylmä borssikeitto liettualaisittain
  • Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
    Syreenivodka! (Kas näin venyy syreenikausi, ja syreenikausi venyy näin)
  • Lipstikkakeitto
    Lipstikkakeitto
  • Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä:  sitrussesonki säilöön!
    Appelsiinimarmeladi viskiplöröllä: sitrussesonki säilöön!
  • Soijamarinoidut kananmunat x 3
    Soijamarinoidut kananmunat x 3

Kategoriat

  • Löydöt
    • Makumatkat
    • Ravintolat ja baarit
  • Reseptit
    • Edulliset
    • Eväslaatikko
    • Herkut
    • Juomat
      • Drinkit
      • Mehut
      • Olut
      • Smoothiet
      • Viini
    • Kasvisruoka
      • Vegaaniset
    • Leipomukset
    • Liha
    • Makumuistot
    • Mausteet ja säilöntä
    • Merenelävät
    • Nopeat
    • Villiruoka
  • ruokakuvaus
  • Sekalaiset jutut
  • Yhteistyöt

Arkisto

Instagram

It is the season 💜💆‍♀️ #lilacseason #botanicalpic It is the season 💜💆‍♀️

#lilacseason #botanicalpickmeup #blooooms #floralfix #ofsimplethings
I've been revisiting my old hard drives in search I've been revisiting my old hard drives in search of pictures for my cookbook. Found this one (homemade "umeshu" from a few years ago) and it just fits today's mood too well to not share it!

× didn't sleep too well
× discovered mistakes in yesterday's work
× re-shot a recipe because I've somehow lost the raw files from the first shoot
× memory card decided to stop working 
× memory card started working after a long desperate moment
× new pictures are so much better than the first ones
× all pictures for the book are now taken! (Maybe? 🤜🪵 Who knows what I'll realize tomorrow! 🫠)

#drinkphotography #moodsinframe #luomistavaillevalmis
Recent tr/eats 🧹💆‍♀️ I have ALMOST arrived at my d Recent tr/eats 🧹💆‍♀️
I have ALMOST arrived at my destination of creating all the recipes, text and pics for my first cookbook and she is tired y'all!

There's still heaps to do but, it's almost the final cut down! Soon I'll be sweeping the mess under the couch for the last time and then I'll hitch a ride to the long awaited holiday (yay)!

#luomistavaillevalmis on jo ennakkotilattavissa kirja.fi - koodilla KIRJASYKSY26 saat 20 pinnaa hinnasta pois. Kirjan saa halutessaan myös nimmarilla varustettuna! 

× Grilled cheese heaven @rollingcheese.fi 
× @layersbakery.hel Franky Hoyos Coconut Pink Bourbon 🔥☕
× Toriviini @alkuviini 🌞 pussissa ihana oliiviyrtti!
× Elegantein juomani Dirty Martini @goldfish_helsinki 
× #opeonvähänväsynyt kävi eläytymässä @sofia_okkonen upeassa näyttelyssä. Tää on ehkä mun lempikuva itsestäni ja sen otti @va_nessavan !!!
× I'm on a strict 🥔🍟 diet
× First row seats @johngrantofficial gig? I can die happy now 💞
× YES
× M👀D
× @toriamos 😭❤️‍🔥
× 👍
Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost fi Life lately: 🛋️👩‍💻🥵 My first cookbook is almost finished, and it feels like I've ran a marathon!

I've worked on the book almost all of my free time since last September. I can't wait to be finished and have a proper holiday - but it's also so hard to let go of this passion project. I'm sure many of you can relate 😅

Anyway. Here was my dinner from the other night: anneletti pasta with wild asparagus, agretti, yellow zucchini, leeks and garlic. A little pecorino romano & lemon zest too, why not!

#whatiate #luomistavaillevalmis #stillswithstories #cookbookwriting #creativesofinstagram
Follow on Instagram

Facebook

Facebook

Avainsanat

/uusto 1 2 3 liemi 24h 2016 2017 2019 aamiainen aamiaisravintola absintti acmella oleracea agavesiirappi aguafaba ahven Ahvenanmaa ahvenanmaan pannukakku aito cheddar ajo blanco Albertin Pöllö Alex Nieminen alkuviini

Languages

  • suomeksi
  • in English

Copyright © 2026 · Divine theme by Restored 316

Copyright © 2026 · Divine Theme on Genesis Framework · WordPress · Kirjaudu sisään